هورمون درمانی برای زنان تراجنسیتی با خطر بالای دیابت ارتباط ندارد

16 دسامبر 2021 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجلهClinical Endocrinology & Metabolism  منتشر شده است، زنان تراجنسیتی (آنهایی که در بدو تولد مرد تلقی شده بودند) در مقایسه با زنان سیس جندر (زنان معمولی، کسانی که تراجنسیتی نیستند) با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت مواجه هستند، اما خطر ابتلای آنها به دیابت، بیش از مردان سیس جندر(مردان معمولی) نیست.

بسیاری از افراد تراجنسیتی - چه زن و چه مرد - تحت هورمون درمانی تایید کننده ی جنسیت قرار می گیرند که توسط دستورالعمل های عمل بالینی انجمن غدد درون ریز برای ناهماهنگی جنسیتی یا ناسازگاری جنسیتی، توصیه می شود. در حالی که هورمون درمانی جزء ضروری مراقبت‌های بهداشتی برای این گروه در نظر گرفته می‌شود، نگرانی‌هایی در مورد تاثیر هورمون درمانی بر افزایش خطر برخی از بیماری‌ها - به طور بالقوه شامل اختلالات متابولیک مانند دیابت - در مردان یا زنان ترنس‌جندر وجود دارد. این هنوز یک حوزه تحقیقاتی نسبتاً جدید است، بنابراین بسیاری از خطرات بالقوه ی هورمون درمانی تأیید کننده ی جنسیت، هنوز در حال بررسی هستند.

در مطالعه ی اخیر، محققان از سوابق سلامت از سه سیستم مختلف مراقبت های بهداشتی برای مقایسه نرخ ابتلا به دیابت در زنان و مردان ترنس­جندر و سیس جندر استفاده کردند. گروه مورد مطالعه شامل 2869 زن تراجنسیتی بود که با 28300 زن سیس جندر و 28258 مرد سیس جندر و همچنین 2133 مرد تراجنسیتی، که با 20997 زن سیس جندر و 20964 مرد سیس جندر، همسان سازی شدند. داده‌های مربوط به هر شرکت‌کننده بین سال‌های 2006 و 2014 گردآوری شد و پیگیری‌ها تا سال 2016 ادامه یافت. محققان هم شیوع دیابت - تعداد افرادی که به دیابت مبتلا بودند - و هم بروز دیابت یا موارد جدید دیابت را بررسی کردند.

زنان تراجنسیتی بیشتر از زنان سیس جندر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند

محققان دریافتند که دیابت در زنان تراجنسیتی بیشتر از زنان سیس جندر بود، با شیوع کلی 1.3 برابر و بروز دیابت یا موارد جدید دیابت در طول دوره مطالعه در آنها 1.4 برابر بیشتر از زنان سیس جندر بود. اما شیوع و بروز دیابت در زنان تراجنسیتی در مقایسه با مردان سیس جندر، بیشتر نبود. برای مردان تراجنسیتی، تفاوت معناداری در خطر ابتلا به دیابت در مقایسه با مردان سیس جندر یا زنان سیس جندر مشاهده نشد. همچنین هیچ تفاوت قابل توجهی در خطر ابتلا به دیابت در افراد دارای تنوع جنسیتی یا افرادی که هویت جنسیتی آنها فقط مرد یا زن نیست، وجود نداشت.

محققان نتیجه گیری کردند که اگرچه زنان تراجنسیتی ممکن است در مقایسه با زنان سیس جندر در معرض خطر بیشتری برای دیابت نوع 2 باشند، تفاوت مربوطه نسبت به مردان سیس جندر قابل تشخیص یا تمیز دادن نیست. علاوه بر این، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد بروز دیابت نوع 2 در زنان یا مردان تراجنسیتی، منتسب به هورمون درمانی تأییدکننده جنسیت باشد، این موضوع باید اطمینان خاطری برای افراد ترنس­جندر و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آنها در هنگام ارزیابی خطرات احتمالی این درمان ایجاد کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای بررسی چشم‌انداز طولانی‌مدت دیابت در افرادی که این درمان را دریافت می‌کنند، و همچنین سایر خطرات بالقوه طولانی‌مدت برای شرایط شایع اما جدی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مورد نیاز است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/16/hormone-therapy-for-transgender-women-not-linked-to-higher-diabetes-risk/